Redenen zijn exacte sleutels die maar op één slot
passen
Piekeren is
zoeken. Het malen met gedachten, denken, of probleemoplossend redeneren, ze
dienen allemaal tot het doel van oplossing. In het Engels "solutions"
Kennelijk geloven wij diep van binnen nog in de werking van de reden. Die
exacte reden die jij nodig hebt om je gedrag te doen veranderen, en eigenlijk
aan je onbewuste ik, datgene voorschotelt, om te kunnen laten zien:"Kijk,
dit is de reden" En nu weet je beter, en nu doe je het niet meer...
Omdat al ons
gedrag gestoeld is op overtuigingen, kun je met de passende contradictie gedrag
veranderen. Er moet iets zitten in je denken dat wacht op een geldig
tegenargument. Zolang dat argument niet komt, kunnen wij onszelf blijven
verschuilen achter het gegeven:"Dit is het beste wat ik heb" Blame
it on the moon
Redenen zijn heel
exacte sleutels. Je kunt 1000 redenen geven om iets wat slecht is af te keuren,
en dan is dat nog niet genoeg. Ik ben erachter gekomen, na jaren observatie,
dat redenen wel degelijk geldig zijn, alleen voor iedereen anders. Bij de één
werkt het wel, en bij de nader niet. Die zul je met andere argumenten moeten
overtuigen.
Ik geef een
voorbeeld
Roken..., we weten
echt allemaal dat het erg slecht is, toch is dit argument niet krachtig genoeg.
Kom op, zie dit in! Bijna niemand kan hiermee stoppen. Kennelijk heeft het
brein een sterker tegenargument, zoals:"Het leven is kort, maak er wat
van" tot en met de allerslapste drogreden: "rookvlees gaat langer
mee"
Het is niet uit de lucht gegrepen dat rokers dit zeggen, want hun denken is gestoeld op deze reden. Deze reden is een geldig excuus geworden om te blijven roken. Kennelijk heeft het brein redenen nodig om zichzelf te rechtvaardigen... En elke aannemelijke reden voldoet als deze in dienst staat van zwakte! Zo zwak als de daad is, zo zwak is het excuus!
Oké, maar nu
helpen de zinnen als:"Roken is dodelijk" ook niet.. Ik gok dat
het brein dan zegt, "We gaan toch dood" , 'et voila', het is
ontkracht. Ik durf te beweren dat ons hele denken is geprogrammeerd op waarden
die zichzelf in stand houden door al of niet zwakke argumentatie, en het is de
kunst om de zwakke argumentatie te verwisselen met sterke.
Zo ben ik bevriend
met Peter, hij rookt al erg lang en er was niets dat hem eraf kon helpen. Allen
Carr niet, niets niet. Veel pogingen gedaan, zoals met alle rokers het trieste
geval is. (ik geef nu alleen een voorbeeld van roken, maar dit principe wat ik
uit wil leggen geldt voor alles)
Op een dag komt Peter bij de familie Kort, en daar stond Ernst-Jan, te zwaaien op zijn benen van de whisky met een sigaret in de hand. Peter staat voor hem, en Ernst zegt tegen hem (wijzend naar zijn brandende sigaret) "Wat voegt het nu eigenlijk toe?"
Op een dag komt Peter bij de familie Kort, en daar stond Ernst-Jan, te zwaaien op zijn benen van de whisky met een sigaret in de hand. Peter staat voor hem, en Ernst zegt tegen hem (wijzend naar zijn brandende sigaret) "Wat voegt het nu eigenlijk toe?"
Deze zin heeft
Peter aan het denken gezet, -voor zijn beleving- maar ik weet wat er is
gebeurd. Dit was het sleutelargument waarop Peter 's brein geen weerwoord had.
Sindsdien is Peter gestopt. Dit was alles wat hij nodig had!. 'Wat voegt het nu
eigenlijk toe?' Niets! Het voegt niets toe, omdat je er niet eens high van
wordt, zoals je wel van hash of wiet wordt, of coke en speed. Je kunt veel
argumenten geven tegen cokegebruik, maar helaas blijft het feit bestaan dat het
heel erg lekker is, je enorm zelfvertrouwen krijgt, en je het gevoel geeft dat
je alles aankunt. Maar roken van sigaretten?? Dat voegt echt niets toe,
helemaal niets! Het enige wat je krijgt is een gejaagd neurotisch gevoel
wanneer je het niet doet.
Máár, nu komt het
specifieke gedeelte. Ernst -Jan, de jongen van deze mooie logische en ware
uitspraak, rookt nog steeds, en Peter, niet meer dankzij deze ene zin. Deze ene
zin heeft Peter elk excuus ontnomen om het toch te doen. Maar kennelijk was dit
voor Ernst niet voldoende. Het kan zijn dat zijn redenatie zo veel meer complex
is, dat er teveel counter-redenen zijn om elke wijze gedachte te elimineren.
Het zullen, -gezien naar de aard van het probleem- zwakke argumenten zijn. Want
roken is niet goed te praten. Wat je hieraan overhoudt is dit: De filosofie van
de persoon wiens gedragingen zijn gestoeld op zwakke argumenten, is een
verbogen visie met een in zichzelf vernederende context. Het individu zal
altijd neigen naar het negatieve, omdat alleen indien het negatieve waar zou
zijn, daarmee ook zijn zwakke argumentatie waar zou zijn. Het zwakke is zwak
omdat het in zijn aard onwaar is, laten we dit voorop stellen. Wat ik versta
onder zwakke argumenten, zij eigenlijk totaal geen argumenten, maar redenen die
kant noch wal raken!
Wie van zijn
slechte gewoonten af wil, zal moeten ophouden met zijn filosofie te onderbouwen
op negatieve contemplatie. De bezinning van de wereld als een desastreuze
eenheid, het kwaad dat zijn eigen ondergang nadert. Omdat alles in zijn aard
verrot is. Ziet u nu hoe het werkt? Wij vergoelijken onze onkunde en fouten, wetende,
maar toch tegelijkertijd negerende, omdat ze bekrachtigd worden door slappe
argumenten, welke geen argumenten zijn, maar regels om je brein te foppen. Je
brein koopt die onzin, als je zegt:"Er is maar één weg naar je longen, en
die moet geasfalteerd worden" Je brein kan geen onderscheid maken tussen
onzin argumenten en geldige. Kon hij dit wel, maakten we niet zoveel fouten.
Kennelijk is onze redenatie generator van nature uit heel erg naïef. Vreselijk
naïef!
Er is goed
nieuws en slecht nieuws, afhankelijk hoe je het gebruikt.
Het goede nieuws
is, dat je echt alles kunt veranderen aan jezelf. Daarmee bedoel ik die dingen
waarvan je weet dat het je benadeelt, maar om de een of andere mysterieuze
reden niet kunt veranderen. Dat kan wel! Punt is, je moet de juiste argumenten
vinden. Dat argument welke precies in jouw slot valt, en "pop" hij
slaat open en de deur naar inzicht is daar! Dat inzicht wat tot dan toe altijd
aan je brein verborgen bleef. Het bleef verborgen omdat er valse argumenten
omheen zaten. Deze waren vals omdat ze het gedrag verhinderden zichzelf te
verbeteren, uit een onbegrepen vorm van luiheid. Onbegrepen, want de kern die
schuilt in het feit dat wij willens en wetens domme dingen doen, maar toch niet
kunnen veranderen, blijft een raadsel. Ik bedoel die redenen die wij dus hebben
om een drogreden in de plaatst te zetten van een krachtig argument. (het feit
dat je jezelf vastklampt aan een onzin reden, en geen krachtargument)
Wat ik hier als
verklaring aan kan toeschuiven is dit volgende: De waarheid is dan te
pessimistisch. Want als wij werkelijk alleen krachtige argumenten hanteerden,
zou dat nooit los kunnen staan van een leven met een open en eerlijk vizier.
Daarvoor moet je flink wat illusie loslaten. Dat kan in het geval van inzicht loosheid,
problemen geven, omdat je geen waarde kunt toekennen aan je bestaan. Wie niet
het fijne uit het verwaarloosbare kan halen, is gedoemd tot zelfbegoocheling.
Dit principe gaat
uit van één waarheid. Wij denken indien er problemen zijn. Een probleem is
alles waarvoor geen direct antwoord klaar is. Een simpele rekensom kan voor
iemand voorkomen als probleem. Weet hij de methode, dan is het ineens geen
probleem meer. Weet hij dit niet, of snapt diegene de methode niet, dan zal
deze zichzelf eerder wijsmaken dat de methode niet deugt. Wiskunde deugt niet.
Of, "Wat heb ik er aan?" Dit zeggen altijd diegenen die het niet
kunnen. Dit is de strategie van je brein. Via dit mechanisme, wordt jouw hele
persoonlijkheid bepaald en je gedrag. Weet dat wij denken en piekeren omdat wij
weten, omdat wij van binnen weten dat met de juiste argumenten, zelfs de meest
hardleerse truck van je onwil wordt bestreden. Je moet alleen de voor jouw
geldende argumenten vinden. Argumenten moet je zien als mogelijkheden. Een argument
is geen krachtterm an sich. Want voor de een werkt hij wel, en voor de ander
niet. Dit is de reden dat wij niet allemaal diezelfde boeken goed vinden. Maar
dat iedereen datgene pakt wat hem of haar goed doet. (aansluiting vinden op
vooraf ingestelde argumentatie, al of niet zwak)
Wanneer je aansluiting vindt op zwakke argumentatie, ontstaat humor. Wat is lachen anders?
Wanneer je aansluiting vindt op zwakke argumentatie, ontstaat humor. Wat is lachen anders?
Het openlijk
zichzelf bespotten, omdat wij toch stiekem weten dat hetgeen we hanteren als
gedachtegoed, eigenlijk in zijn aard onjuist is. De humor wordt grillig
naarmate deze zelfbegoocheling vordert.
Eensgezindheid,
of eenstemmigheid
Dit geeft de
schijn van diezelfde argumentatie. Als een waas over de geestelijke gesteldheid
van de mensen wie als zodanig worden geportretteerd. Maar dit kan niet en is
onmogelijk. De kans dat iedereen eenzelfde netwerk hanteert van onderbouwing
voor alles wat deze doet, is 0,0. Wat er werkelijk gaande is, in geval van
ogenschijnlijke eenstemmigheid is aanpassing en onderdrukking. Ook niet te
vergeten het actief negeren van eigen waarden. De argumentatie hiervan kan
tweeledig zijn: 'Of je bent je bewust van het feit dat je meerdere het echt
beter weet, of je bent je bewust van het feit dat het niet toekennen van jou
medewerking aan de alfa, zal leiden tot nadelige gevolgen.'
Argumenten
als verlichting
Ieder juist
argument, -met "juist" bedoel ik die krachtterminologie welke in
staat is je gemakzucht te blokkeren- geeft je een tweeledig antwoord.
A) Je visie is met
het stellen van dit argument verbreed. Welke als gevolg heeft dat alles wat
hieraan vastkleeft daar ook zijn noemenswaardige en ingecalculeerde gevolgen
uit voortvloeien, welke niet of nauwelijks zonder keiharde tegen argumentatie
teniet kunnen worden gedaan. Met andere woorden, door het accepteren van het
een, neem je het gevolg ook tot je rekening.
B) Je kunt met het
accepteren niet meer terug. Als vanzelfsprekend zullen met een argument, -de
logica die jij hanteert- ook nieuwe incoherente problemen door diezelfde
rechter worden beoordeeld! Ik bedoel: Als je een duidelijke stelling inneemt,
zal dit gevolgen hebben voor vergelijkbare situaties, welke je omwille van je
besluitvaardigheid en geloof over diezelfde kam zal scheren. Het brein doet
namelijk niets anders dan vergelijkingen maken. Dat gaat volledig automatisch.
Alles wordt gecategoriseerd. Dit actief negeren heeft de term Hypocriet. Een
hypocriet is niemand anders dan diegene die zijn waarden niet naleeft, maar wel
ophoudt.
Argumenten,
indien juist in lijn met de rest van het gedachtegoed, een verlichting. Omdat
indien coherent met de rest van de mening, deze slechts kan bevestigen. Hiermee
hebben we meteen de kracht van wetenschap te pakken! Alles moet coherent zijn,
zo niet, dan kun je ervan op aan dat je fout zit! Wetenschap is het brein van
binnen in uitvoer. Maar dan met een regel dat het in zichzelf contradictief is.
Het probeert zichzelf tegen te spreken. Dit doet ons denken niet, en ons denken
vormt compromissen met daaraan gemakzuchtige denkbeelden. Denkbeelden die gestoeld
zijn op een pseudo optimisme, en daarvoor continu bewijs voor moet aandragen.
De gelovige, zal altijd moeten worden 'bijgespijkerd' omdat anders zijn
gedachten die variëren van een kopje koffie inschenken, tot de wasmachine
bedienen, zijn ontoelaatbare incoherentie zullen blootleggen aan het
logistische apparaat. Daarom moeten leugens zichzelf continu verbeteren. Anders
worden zij als vanzelf ontkracht! Ons brein is dus zogezegd uitgerust met een
anti-fout methodiek. Maar gemakzucht en lafheid leggen dit stil, om redenen die
ik tot op heden niet kan verklaren. Ik heb het eerder verklaard en deze was dat
ik dus niet wist waarom het zo is. Ik kom dan uit op inlevingsvermogen/
voorstellingsvermogen, dus hetgeen betekenis kan geven aan niet noemenswaardige
dingen. Van niets iets te maken.
Het is
nu 03:00 's nachts ik ben kapot, heb 2 dagen gezopen en gefeest, en amper
geslapen. Dat is goed voor het brein! Daarvan word ik scherper. Reden is
simpel. Mijn motivatie om de zaken te verdraaien in het voordeel van mijn
gemakzucht is weg,, daar ik toch al volledig lamgeslagen ben. De geest wordt
eerlijk, naarmate het lichaam vermoeid raakt. De leugen is daarom ook gezeteld
in de energie, niet in de gedachte! Het is het spel dat wij er omheen breien,
en de fantasie waarmee wij daar leven in blijven inblazen, die vermoeid. Voel
je je ook zo futloos? Be real! Houd dan jezelf niet langer voor de gek, want
het stomme verstand heeft steeds weer een zetje nodig van je, om in zijn
onkunde te kunnen blijven volharden.
Wie de weg van de
minste weerstand zou volgen, zou zijn gelijke tegenkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Kritisch = analytisch