Het onderwerp is uitdagend genoeg, en al helemaal als je er expliciet
om gevraagd wordt je eigen mening daarover te geven. Het is te flauw en
zwak om dan een bekende filosoof aan te halen, of een Nietzsche te
citeren. Dat kunnen we allemaal lezen, en dat weten we al lang. Ik denk
dat het mooiste om te lezen toch altijd de originele zienswijze is.
Daarom zal ik er geen naslagwerk bij gebruiken. (Het moet ook mij
verrassen!)
De termen goed en kwaad zie ik als oordeel, en niet als noemer. Een
kwade daad kan ergens in een ander moment iets goeds teweegbrengen.
Beoordeling is in het moment in een locatie. (ik vrees dat dit een
pittige gaat worden!) De tijdsgeest of noem het 'gangbaar gebruik',
bepaalt grotendeels wat aanvaardbaar is en niet. Maar ik wil absoluut
geen Meta verklaring formuleren. We weten en voelen aan ons water
wanneer wij te maken hebben met kwaad. Ik denk dat bij deze termen, er
dan ook absoluut geen wetenschappelijke verklaring op van toepassing
kan zijn. Dat is mooi, want omdat dit gevoelstermen zijn, mag ik met
gevoel beantwoorden, en hebben wij (jij lezer en ik) een sterkere binding op dit vlak.
Ik kom het kwaad genoeg tegen. Het lijkt wel een zichzelf opgegeven, in
haat en afkeer levende vorm van protest, die in een wraakspel
verwikkeld, op zoek is naar zichzelf. Dat doet het door juist niet naar
binnen, maar naar buiten te kijken. Een verwarde geest, die de fout in
zijn omgeving zoekt, en projecteert, zal kwaad doen, en als zodanig
worden betiteld door diegenen die hiermee in aanraking zijn geweest, en
benadeeld zijn.
Hoe ontstaat het kwaad?
Ik ben ook bezeten geweest door dit gedrag. 'Kwaad' is uiteindelijk
gedrag, want het kan alleen in de actie zitten. Zolang kwaad broedt,
weten we niet van haar bestaan. Kwaad is dus zichtbaar en onzichtbaar.
Het staat nog te gebeuren...
Kwaad in zichzelf lijdt ook. En ik denk dat het hierom is dat het kwaad
aanricht. Het zelf lijdende wezen, voelt zich zo vreselijk, dat het
'vreselijk' weggeeft. "Wij delen onszelf" Je kunt niet verbergen wat je
met je meedraagt. Toch,.. er zijn gradaties. Er zijn situaties waarbij
we niet meer kunnen spreken van een zichzelf verwoestend gedrag, dat
daarin zijn omgeving betrekt, en spiegelt aan zijn afwijzing. Er zijn
vormen die neigen naar een plezier in het pijnigen van onschuldigen.
Sadisme.
Kwaad is datgene wat wij niet snappen, en daarom betitelen. Wij gezonde
groep, benoemen het afwijkende dat ons nadelig valt, met een negatieve
term. Als zouden wij ons werkelijk kunnen verplaatsen in het hoofd van
de kwade, dan was die uitspraak niet meer. Kwaad spreken, is het
verkondigen van eigen onbegrip. Dat wat ondenkbaar is, krijgt het label.
U ziet, dit is een zeer complex onderwerp. Welke ik voor nu even sluit,
maar zeker op terug wil komen.
(ik kan niet stoppen, en hoewel ik morgen een drukke dag heb, ben ik nu op dreef!)
Want is het niet zo dat je goed bent, als je de stille wens van anderen
vervult? En slecht bent, wanneer je de idealen van anderen verstoort?
Goed en kwaad refereren beide aan een norm. Zonder die norm bestaat
geen oordeel. Zijn wij goed als we leven zoals we nu doen, met laten we
zeggen, een leefgemeenschap met scholen, banen, huishoudens, en een
algemene staat van welbevinden? Die staat waarin wij onze dagelijkse
'plichten' vervullen, in die zin, dat wij doen wat er min of meer van
ons verwacht wordt? Nog niet... Wij zijn pas goed, wanneer wij anderen
tot zekere steun zijn, zowel direct als wel datgene doen, wat een zekere
spanning in anderen wegneemt. Het redden van een dier, welke de mensen
een schouwspel voor ogen houdt, die ons onze eigen beoordeling tot een
hoger plan brengt, daar wij ons met dit gedrag vereenzelvigen.
Een samenleving parasiteert, en is niet goed omdat deze in een harmonie
met zichzelf leeft, want buiten die samenleving, vallen onherroepelijk
slachtoffers. Nederland is groot geworden over lijken. De V.O.C.
bijvoorbeeld. Slaven....
Wat wij doen als mensheid in het geheel, is verschrikkelijk, maar
binnen dit commensaal schrikbewind naar de natuur bijvoorbeeld, zullen
wij om te volharden in deze aanname, de ogen moeten sluiten naar datgene
wat ten koste hiervan gaat en is gegaan. Neutraal is leven een strijd.
In die leugen, van goed zijn, maken wij weer eigen regels. Want we
verkrachten de natuur, maken dieren tot slaaf, vissen we de zee leeg, en
kappen we bossen tot woestijnen.
"En dan zou je best mogen stellen, dat een ieder die zich hier niet
over opwindt, kwaad is, daar zij kennelijk hun eigen welzijn boven het
welzijn stellen van datgene waar deze parasitaire levensvorm zijn
ontstaansrecht aan dankt."
Op de aarde zijn wij parasieten. Is de mens een schandvlek op het doek.
Dus mogen wij nimmer de woorden goed noch kwaad gebruiken, want zij
zijn de helpers en tegenhangers in deze parasitaire oorlog.
Elke boom en elke plant is goed. Zij geven slechts en vragen weinig.
Dat wij een stelsel hebben van gebruiken en afspraken, en een
kansdichtheid die keer op keer bewijst dat dit faalt, kan dit falen niet
worden toegeschoven op enkele individuen, maar moeten wij als geheel
erkennen dat dit alles in zijn aard niet deugt.
Welbeschouwd deugen wij allemaal niet, want wij als soort zijn niet
zelfdragend. Wij hebben continu anderen nodig, en de omgeving om te
kunnen voortbestaan. De bodem, de zee, de oppervlakte.
Ik denk daarom dat we pas kunnen spreken van echt goed, in termen van datgene wat onbaatzuchtig is.
Goed is OPOFFERING, slecht is niet datgene wat parasiteert, noch wat
afhankelijk is, maar moedwillig zonder daar zelf beter van te worden,
benadeelt. Dit is niet te begrijpen, en is dus voor in samenlevingen,
ziekmakend en verwoestend. Maar stel dat datgene wat als slecht betiteld
wordt, zich gedraagt naar inzichten vanuit het hoger plan, vanuit dit
parasitaire denkstelsel, en hiermee voor ogen heeft de destructie te
vervoltooien, ten gunste van het algemeen belang, niet die van zijn
soort, maar datgene wat buiten de erbarmen ligt van diens groepscohesie,
het algemene zinvolle, dan zouden wij niet langer kunnen spreken van
kwaad. Maar dit oordeel ligt voor velen buiten het begrip, daar elk
oordeel zorgvuldig is afgewogen vanuit het strevende parasitaire
zichzelf ontziende individu. In je blinde strijd, zie je slechts het
afwijkende, het uit het ideale oog ontspringende.
Een wijs zenmeester zei:
"Wanneer je ook maar het geringste onderscheid maakt, dan wijken hemel en aarde oneindig ver uiteen"
Samen zijn wij één, en het ene afwijzen, en het andere eren, is de ziekte van de geest.
Met andere woorden, het streven naar het ideale, ik denk dat hierin de
bron van alle kwaad schuilt. Dit is blind en naïef, en daarom
gevaarlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Kritisch = analytisch